Na této stránce si přečtěte podrobnosti ke třetímu tématu HESU Zdravé Menu Zuzky Hejnové

 

Partneři balíčku

Přečtěte si tipy k receptu, který jste našli ve vašem balíčku

Jak servírovat?

  1. Zvlášť: do jedné mističky dejte pomazánku/dip, do druhé můžete přidat libovolnou zeleninu, do třetí křupavou tortillu nalámanou na kousky.
  2. Dohromady: neupečenou tortillu potřete pomazánkou, posypte semínky a zarolujte jako wrap. Můžete samozřejmě doplnit jakoukoliv oblíbenou čerstvou zeleninou.

A jaké množství?

Množství a velikost svačiny vždy musíte přizpůsobit potřebám konkrétního jedlíka. Jiné porce na svačinu budou pro toho, kdo správně snídá, a jiné pro toho, kdo snídani nestihne a svačina ve škole je jeho první jídlo. Porce se budou lišit i podle toho, jestli školák před vyučováním absolvuje sportovní trénink, nebo jestli bude celé dopoledne jen sedět ve třídě. Jiné porce má pochopitelně prvňák na základní škole, a jiné školák na střední. Recepty jsme ale chystali tak, aby uspokojily chutě všech bez rozdílu věku a zátěže.

Tip: Nápoj UGO skladujte v ledničce při teplotě 2-8 stupňů.

Červená čočka

Červená čočka je původem z Turecka. Obsahuje velké množství železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B6. Velmi populární je mezi vegetariány, pro svůj vysoký obsah železa a bílkovin. Najít ji můžete také v jídelníčku diabetiků. Má velmi nízký GI, a glukóza se tak do krve uvolňuje rovnoměrně. Lidé, kteří drží redukční diety u červené čočky zas ocení její velké množství vlákniny, která zasytí na dlouhou dobu. 

Červená čočka jako jediná luštěnina nenadýmá. Mohou ji konzumovat jak kojící matky, tak i děti v období přikrmování. Do jídelníčku dítěte ji můžete zařadit již v jeho 9. měsíci. Velkou výhodou je, oproti ostatním luštěninám, že ji nemusíte před vařením na několik hodin namáčet. Uvaří se velmi rychle. Pokud chcete zachovat její červenou barvu, která se vařením vytrácí, přidejte kari či kurkumu.

 

Láhev Voděnka

V balení najdete také láhev nebo krabičku od nového partnera firmy Tupperware. Ekologická láhev Voděnka od je vhodná na doma i na cesty. Ekologická je proto, že vám vydrží dlouho a tím pomáhá chránit životní prostředí a naši budoucnost. Zároveň vám šetří peníze oproti jednoúčelovým láhvím a PET láhvím. Krom vody, džusů a šťáv v ní můžete uchovávat a převážet také studené polévky, smoothie či mléko. Údržba lahvičky i krabičky není nikterak složitá, snadno se dají umýt i v myčce.

 

Jako bonus jsme si pro vás připravili recept na pomazánku z cizrny, tzv. Hummus.

Hummus (pomazánka z cizrny)

Ingredience na 4 porce:

  • 2 konzervy propláchnuté cizrny
  • 2 polévkové lžíce olivového oleje
  • 2 stroužky prolisovaného česneku
  • 2 polévkové lžíce sezamové pasty tahini (nemusí být)
  • šťáva z 1 citronu

Cizrnu, tahini, česnek, olej a citronovou šťávu rozmixujeme mixérem na hladkou směs. Dochutíme, případně dle potřeby zředíme vodou, aby se hmota lépe roztírala.

Náš tip:
Pomazánku doporučujeme podávat s rozpečeným pitta chlebem, nebo nakrájenou zeleninou (mrkev, okurka, apod.).

 

Sendvič - zdravá a plnohodnotná svačina

Sendvič je jednou ze zdravých alternativ ke svačině pro děti. Navíc ho můžete stále obměňovat, fantazii se meze nekladou. V pár následujících bodech vám dáme několik rad, čemu dát při výrobě sendviče přednost a čemu se raději vyhábat.

Při výběru pečiva dejte přednost tomu celozrnnému, nebo vícezrnnému, před pečivem bílým. Celozrnné pečivo obsahuje mnoho živin - sacharidy, bílkoviny, tuky - zdravé nenasycené mastné kyseliny, vitamíny, minerály (zejména vit. B, E, ale i hořčík, železo, zinek, draslík, vápník) a vlákninu. Vláknina zasytí nadlouho, sníme toho méně a tím pomáhá předcházet obezitě. Navíc podporuje trávení, střevní peristaltiku, váže na sebe škodlivé látky a je skvělou prevencí proti kvasinkám, zácpě a rakovinně tlustého střeva. Její nízký glykemický index (GI) umožňuje, že se glukóza do těla uvolňuje pomalu a průběžně, a tím pomáhá při prevenci cukrovky. V neposlední řadě posiluje nervovou soustavu díky velkému obsahu vitamínu B.

Celozrnný sendvič, nejen pro děti, by měl hezky vypadat (nebýt promočený, rozlámaný), měl by být výživově v pořádku a především by měl dětem chutnat.

Velmi důležité je balení. Mikrotenové pytlíky a papírové ubrousky jsou absolutně nevhodné. Navlhlé ubrousky v cárech ulpívající na chlebu rozhodně popularitě doma chystaných svačin nepřidají a téměř každý školák v takových případech dá přednost lákavě vypadající bagetě ze školního bufetu. Perfektní jsou krabičky, které lépe zachovávají aroma jídla a chrání ho před pomačkáním. V dnešní době existuje nepřeberné množství takových krabiček, které na sobě nesou různé obrázky a hrdiny z oblíbených dětských filmů. Než uložíte chleba do krabičky, je možné ho zabalit do alobalu nebo do fresh folie – doporučuji pořádně utáhnout.

Co do sendviče nepatří:

  • Margarín,
  • tavený sýr,
  • majonézová pomazánka,
  • nutella,
  • uzeniny – salám, paštika, párek, slanina, klobása, nekvalitní šunka.

Co vše do sendviče patří:

  • Domácí pomazánka, 
  • tvaroh, čerstvý sýr – Lučina, žervé,
  • kozí/ovčí tvaroh, čerstvý sýr,
  • avokádo, 
  • bio máslo, přepuštěné máslo ghí,
  • vajíčko natvrdo,
  • tvrdý sýr plátkový/strouhaný,
  • plátky mozzarelly posypané orgánem či bazalkou,
  • kvalitní krůtí nebo kuřecí šunka,
  • uzený losos, tuňák, sardinky – pokapané citronem,
  • listy salátu – ledový, římský,
  • paprika, okurka, rajče,
  • nastrouhaná mrkev, ředkvička, kedlubna,
  • jarní cibulka.

A samozřejmě nesmím zapomenout dodat, že nejvíc dětem bude chutnat, budou-li se na přípravě sendviče podílet. Snad všechny děti školního věku touží po tom, aby se do přípravy jídla zapojily. Má to velkou výhodu: čím častěji děti zapojujete do vaření, pěstování zeleniny, přípravy svačin, nákupů v obchodech zdravé výživy anebo na tržnici s čerstvými produkty, tím rychleji se zorientují. Přitom dětem nabízejte, aby si samy vybraly při nákupu mrkev, která se jim líbí, sušené meruňky, jablka anebo švestky apod.