Na této stránce si přečtěte podrobnosti k prvnímu tématu z programu HESU Zdravé Menu Zuzky Hejnové

Jako bonus jsme si pro vás připravili recept na druhé smoothie a praktické tipy:

PRAKTICKÉ TIPY

  • Do sklenice si připravte směs ořechů, semínek a sušeného ovoce, které budete používat na váš koktejl 
  • Ořechy a semínka namočte večer do vody, tím se aktivují enzymy, semena a ořechy budou stravitelnější a dostanete z nich to nejlepší 
  • Tuto snídani si můžete připravit do nádoby na cestu nebo do práce či školy 
  • Koktejl můžete udělat podle sezony teplý nebo studený, použít mražené ovoce, nebo naopak tekutiny použít teplé 
  • Koktejl je vhodný nejen na snídani, ale také jako svačina či lehký oběd, pokud jste na cestách 
  • Pokud v koktejlu použijete banán a sušené ovoce, nepřislazujte
  • Používejte ingredience v biokvalitě

 

GREEN SMOOTHIE

Ingredience na 1 porci

  • 1 zralý banán
  • 1/2 jablka (může být i hruška, meloun, mango)
  • hrst divokých bylin, špenátu nebo salátu
  • lžíce rozinek (nebo jiného sušeného ovoce)
  • lžička chia semínek (můžete nahradit konopnými nebo lněnými semínky)
  • lžíce ořechů (směs nebo jeden oblíbený druh)
  • 200 ml vody (můžete použít kokosovou vodu)

Postup

  1. Ořechy, semínka a sušené ovoce večer namočte.
  2. Z jablka vykrojte jádřinec, banán oloupejte.
  3. Všechny ingredience vložte do mixéru a rozmixujte do hladka.

Aby ovoce dětem chutnalo…

  • Jablka, hrušky, švestky – nakrájené na měsíčky, bez jadérek
  • Porcujte melouny a blumy
  • Omývejte sezónní jahody, maliny, borůvky
  • Otrhejte ze stopek hroznové víno
  • Loupejte pomeranče a mandarinky – citrusy nedávejte dětem v zimě, zahleňují, ochlazují organismus a děti jsou pak náchylnější k nemocem
  • Pokapejte nakrájené jablko, hrušky, banán apod. citrónovou šťávou - udrží si déle svou barvu (nezhnědnou)
  • Nachystejte ovoce do hezké krabičky

Sušené ovoce sem taky patří
Sušené ovoce většinou dětem chutná ještě víc, protože je sladší než čerstvé. I sušené ovoce obsahuje velké množství prospěšných látek včetně vlákniny. Je ovšem koncentrované, obsahuje stejné množství cukru, jako čerstvé, ale objemově je menší. Proto může být opravdu kalorickou bombou a je potřeba dávat pozor na množství. Doporučujeme hrst denně. Vhodná jsou sušená jablka, hrušky, meruňky, broskve, rozinky, datle, fíky či goji (kustovnice čínská). 

Pozor na chemii
Nejvíce vitaminů, minerálních látek a vlákniny je obsaženo ve slupkách ovoce. Bohužel se ale také právě zde nachází největší množství škodlivin. Jde se o pesticidy (k hubení škůdců a hmyzu) a těžké kovy (z výfukových plynů atd.). Většinu těchto škodlivin odstraníme důkladným umytím pod tekoucí vodou (nikoli pouhým opláchnutím)! V místech, kde vyrůstají stonky (například u jablek, hrušek atd.) se škodlivé látky zvlášť dobře usazují. Pro důkladnější umytí můžete vyzkoušet třeba přírodní kartáč a/nebo přípravek Vegiwash, který byl speciálně vyvinut, aby odstranil zbytky kontaminujících látek z povrchu ovoce a zeleniny. Exotické druhy ovoce, které se k nám dovážejí (mango, papája, apod.), jsou ošetřeny konzervačními látkami k ochraně proti plísním a k zajištění delší trvanlivosti. Slupky tohoto ovoce proto vždy odkrojte.

Ovoce kolem sportu

Ovoce patří mezi „rychlé sacharidy“ - dodá okamžitou energii

Ovoce se hodí těsně před tréninkem, v průběhu tréninku a těsně po tréninku (či závodu). Lehce se tráví, nezpůsobuje při sportu zažívací potíže a dodává rychle energii. Pozor ovšem, ovoce snězené hodinu či dvě jako poslední jídlo před sportem, může způsobit pokles cukru v krvi a následnou ztrátu energie.

Kdy si ovoce dát?

  1. Těsně před tréninkem/závodem  - jako rychlá pomoc pokud je hlad nebo pokud nebyla svačina
  2. Ihned po tréninku/závodu – vždy na podporu regenerace svalů a doplnění energie

V jaké formě?

  • ovoce čerstvé nebo sušené
  • tyčinka ze sušeného ovoce
  • ovocný nebo zeleninový fresh – naředit vodou

Dejte přednost BIO kvalitě

Proč kupovat bio (nejen) ovoce?

Partneři balíčku

  • Vyšší obsah minerálů, vitamínů i antioxidantů a vlákniny - a to o více než 30%. Konvenční potraviny jich prokazatelně mají stále méně a méně.
  • Jsou chutnější – nejsou urychlované, takže obsahují méně vody a více sušiny.
  • Neobsahují geneticky modifikované organismy – dle zákona musí být všechny GMO potraviny označeny, ale většina GMO plodin se používá jako krmivo. Výrobky ze zvířat krmených GMO potravou být označeny ale nemusí!
  • Ekofarmáři nepoužívají pesticidy, chrání přírodní zdroje a starají se o to, aby zvířata žila humánně.
  • Neobsahují škodlivá aditiva – klasický potravinářský průmysl se snaží prodat co nejvíce a co nejrychleji. Proto se používají chemické látky, které nahrazují dražší přírodní suroviny nebo při výrobě technologové mění jejich strukturu tak, aby měly potraviny delší trvanlivost, byly atraktivnější - barevnější a voněly. Existují éčka přirozená, ale i taková, která jsou pro nás nevhodná, mohou často za špatné trávení, bolesti hlavy, vyrážky a alergie, astma, hyperaktivitu u dětí, oslabují imunitu našeho těla.
  • Neobsahují antibiotika ani zbytky růstových hormonů – platí u živočišné výroby (maso, uzeniny, mléko, mléčné výrobky, vajíčka aj.)

Je lepší jíst lokální, nebo bio potraviny?

Nejlepší variantou je kombinace obojího, tj. bio potraviny vypěstované v místě bydliště, úplně nejlépe na vlastní zahradě. 

Doporučení

  1. Ovoce dětem pěkně nachystejte, nakrájejte, dejte do hezké krabičky.
  2. V rámci možností vybírejte lokální a bio potraviny.
  3. Nakupujte na farmářských trzích nebo přímo na farmách (ušetříte peníze). Můžete se také zapojit do systému biobedýnek čerstvé zeleniny a ovoce (ušetříte čas).
  4. Je-li to možné, pěstujte vlastní potraviny nebo kupujte potraviny od souseda.
  5. Ovoce vždy důkladně omyjte. Použijte přírodní kartáček nebo přírodní přípravek Vegiwash.
  6. U exotického ovoce oloupejte slupku a vyhoďte.
  7. Při nákupu sušeného ovoce čtěte složení na obalu. Sušené ovoce by mělo být:
  • neproslazované
  • neošetřené sírou – hnědé meruňky. Pokud jsou sířené, pořádně je umyjte teplou vodou
  • neobalené v čokoládě nebo v jogurtové polevě
  • ideálně v bio kvalitě